ON
DÖRDÜNCÜ DƏRS
1.
İlahi sifətlər barəsində əş’ərilərin nəzəri nədir?
2.
Əş’ərilərin nəzərində Allahın gözlə görünməsi mümkündürmü?
Əş’ərilərin
daha çox araşdırma aparılmalı əqidəvi-kəlami bəhslərinin ən mühümləri
aşağıdakılardır:
1.
Allahın zati sifətləri;
2.
Allahın gözlə görünüb-görünməməsinin mümkünlüyü;
3.
Allahın insanın fe’lləri ilə əlaqədar fəaliyyəti və «kəsb» nəzəriyyəsi;
4.
Allah kəlamının qədim olması;
5.
İnsanın qüdrətindən artıq işlərə əmr edilməsi;
6.
Əqli gözəllik və qəbahətin inkar olunması.
1.
Zati sifətlər:
Allaha
pərəstiş edənlərin hamısı Allah-taalanın elm, qüdrət, həyat, eşitmək, görmək,
iradə və s. sifətlərə malik olması barədə yekdil nəzərdədirlər. Bu kimi
sifətləri bütün kəlam alimləri zati sifətlər, imamiyyə alimləri isə müsbət kəmal
sifətləri adlandırırlar. Amma ixtilaf bu sifətlərin Allah-taalanın zatı ilə necə
əlaqələndirilməsindədir. Mö’təzilə məzhəbinin əksər ardıcılları zati sifətlərin
Allahın zatı ilə eyniyyət təşkil etdiyini deyirlər. Bunun müqabilində
əhli-hədisdən bir qrupu sifətlərin Onun zatına artırılmasına inanırlar. Bu
bəyanda Əş’əri ikinci nəzəriyyəni seçib və ona bir şey də əlavə etmişdir. O,
deyir: Allah-taala elm vasitəsilə alimdir, qüdrət vasitəsilə qadirdir, həyat
vasitəsilə diridir, iradə vasitəsilə müriddir, kəlam vasitəsilə mütəkəllimdir və
s. Bu əzəli sifətlər Onun zatı əsasında qaimdir və sifətlərin zatla eyni və ya
ondan qeyri olmasını demək düzgün deyildir.» (Şəhristani, «Əl-miləl vən-nihəl, 1-ci cild.) Burada «Allah elm vasitəsilə
alimdir» və s. deyildikdə, məqsəd budur ki, elm Allahın zatı ilə eyniyyət təşkil
etmir və Onun zatına artırılmışdır. Lakin o, sözünün axrında belə əlavə edir:
«Nə zatla eynidir, nə də zatdan qeyridir.» Əş’əri bu qeydi gətirməklə sifətlərin
zata artırılmasına inananların nəzərinə çarpan bir irada cavab vermək
istəmişdir. O, irad bundan ibarətdir ki, sifətlər zata artırıldığı təqdirdə,
qədim varlıqların çoxluğu lazım gəlir və bu da tövhidlə müvafiq deyil. Çünki bu
halda Allah, zatı sifətlərinin hamısı qədim olan bir varlığa çevrilir. Belə
olanda da qədimlər çoxluğu yaranacaq, bu da tövhidin ziddinədir.
Əş’əri
sifətlərin zata artırıldığını deməkdən əlavə, yuxarıdakı iradla qarşılaşmamaq
üçün, sifətlərin nə zatla eyni, nə də ondan qeyri olmasına e’tiqadlı olduğunu
bildirir.
Amma
bizə elə gəlir ki, Əş’ərinin artırdığı bu qeyd həmin iradı aradan qaldırmır.
Çünki ilahi sifətlər zatın həqiqətindən başqa bir həqiqətə malik olsalar belə,
sual yaranacaqdır ki, görəsən sifətlər öz varlıqlarında zatdan ehtiyacsızdır,
yoxsa yox? Əgər «ehtiyacsızdır» deyilsə, qədimlər çoxluğu iradı yenidən qarşıya
çıxacaq. Əgər ehtiyaclıdırsa, onda belə bir sual yaranır ki, bu sifətlərin
olmadığı bir zat aşağıdakı qayda əsasında həmin sifətləri necə yarada
bilər.
«Kimsə
özündə olmayan bir şeyi başqasına verə bilməz.»
Qeyd
olunmalıdır ki, əş`ərlərin ilahi sifətlərlə əlaqədar (xəbəri sifətlər barəsində)
müəyyən nəzərləri də vardır ki, onun şərhi səkkizinci dərsdə bəyan edildi.
2.
Allahın gözlə görünməsinin mümkün olub-olmaması:
Əş’ərinin
əhli-hədislə mö’təzilə arasındakı seçdiyi mö’tədil mövqeyin əksinə olaraq, belə
nəzərə çarpır ki, o, Allahın gözlə görünməsinin mümkün olub-olmaması barədə orta
mövqe seçməmiş, yalnız əhli-hədisin nəzərinin əqli əqli qaydalarla
uyğunlaşdırılmasına çalışmışdır. Əvvəldə qeyd edildiyi kimi, əhli-hədis,
xüsusilə zahiriyyə firqəsi Allahın görünməsinin mümkünlüyünə inanır. Hətta
onlardan bə’zilərinin e’tiqadına görə, Allahın bu dünyada da bə’zi xalis və
saleh insanların gözünə görünməsi mümkündür. Bunun müqabilində mö’təzilə
ardıcılları Allahın gözlə görünə bilməsinin mümkünlüyünü birdəfəlik inkar
edirlər. Bu barədə şeyx Əbul Həsən Əş’əri əhli-hədisin nəzərini qəbul edərək
çalışmışdır ki, bu nəzəriyyənin mümkün olmasına əqli və nəqli dəlillər
gətirsin.
Əş’əri
«Əl-ibanə» kitabında deyir: Biz inanırıq ki, ay 14 gecəlik vaxtında göründüyü
kimi, Allah-taala da axirət aləmində gözlə görünəcəkdir. Əlbəttə, Onu yalnız
mö’minlər görəcək, kafirlər isə belə bir səadətdən məhrum qalacaqlar. Çünki Onu
behiştdə görmək mümkündür. Allah-taala kafirlər barəsində belə buyurur:
«Xeyr,
o gün onlar Rəbbinin mərhəmətindən məhrum olacaqlar!» (Mutəffifin-15.)
«Musa
Allahdan, Onu dünyada görməsini istədikdə, Allah dağa təcəlli etdi və Musa
huşdan gedib yerə yıxıldı; bildi ki, Onu dünyada heç vaxt görə
bilməyəcək».
Qeyd:
Əş’ərinin
Allahı görməyin mümkün olub-olmaması ilə bağlı gətirdiyi dəlilləri araşdırmazdan
əvvəl, qeyd etmək lazımdır ki, bu bəhsdəki ixtilaf Allah-taalanın adi gözlə,
normal olan görünüşünün mümkün olub-olmaması barədədir. Çünki Onun qəlblə,
qeyri-hissi yolla görünməsi, ümumiyyətlə ixtilaflı məsələ deyildir. Çünki İslami
firqələrdən heç biri bunu inkar etməmişlər.
Deməli,
münaqişə və ixtilaf Allahın insanın baş nahiyəsində yerləşən gözlərlə
görünməsinin mümkün olub-olmamasındadır. Bu barədə əhli-hədis firqələrindən bir
neçəsi Allahın görünə bilməsinə inanır və Onun görünməsini sair maddi
varlıqların insan tərəfindən görünməsi ilə eyni olduğunu deyirlər. Əş’əri də
həmin nəzəri seçmişdir. Amma sonrakı əsrlərdə bu firqənin rəhbərliyini öhdəsinə
alan bə’zi böyük şəxsiyyətlər, o cümlədən Təftazani, Əş’ərinin nəzərinə bir qeyd
əlavə etmişdir; o, Allahın görünməsinin «məkan, cəhət və qarşı-qarşıya durmağı
lazım gətirməyən bir görmək»lə mümkün olduğunu söyləmişdir.
Belə
nəzərə çarpır ki, Təftazani bu qeydi gətirməklə təşbih iradını aradan qaldırmaq
istəmişdir. Amma həqiqət budur ki, bu qeydin gətirilməsi həmin məsələni daha da
müəmmalı və mürəkkəb edir. Birinci irad həll olunmamış, ikinci bir sual yaranır
ki, Onun gözlə görünməsi qarşı-qarşıya durma, cəhət və məkan olmadan necə mümkün
ola bilər?!
ƏŞ’ƏRİNİN ALLAHIN
GÖRÜNMƏSİNİN MÜMKÜNLÜYÜNƏ GƏTİRDİYİ DƏLİLLƏR
Əbul
Həsən Əş’əri öz nəzəriyyəsini isbat etmək üçün həm əqli, həm də nəqli dəlillərə
istinad etmişdir.
Əqli
dəlil:
1.
Allahın görünməsinin mümkün hesab olunması Allah-taala üçün heç bir qeyri-mümkün
işi qarşıya çıxarmır və bu mətləbdən Allahın hadis olması, yaxud hüdus
mə’nasının təsəvvür olunması lazım gəlmir.
Başqa
sözlə desək, Allahın görünməsinin caiz olması onun hadis olmasını isbat etmir,
çünki görünməli şeylərin görünməsi, onların hadis olmasına görə deyildir, əks
halda, hadis olan hər bir şeyin görünməsi mümkün olmalıdır. Halbuki, belə
deyildir. Bundan əlavə, Allahın gözlə görünməsinin mümkünlüyü təşbih məsələsini
də qarşıya çıxarmır.(Əş’əri «Əl-lümə’».)
Birinci
dəlilin iradı:
Əş’ərinin
bu dəlilində bir neçə irad nəzərə çarpır:
1.
Gözlə görünməsi mümkün olan hər bir şey hadisdir, nəinki hadis olan hər bir
şeyin gözlə görünməsi mümkün olmalıdır. Başqa sözlə desək, qarşılıqlı tələbetmə
(mülazimə) iki tərəfdən deyil, bir tərəfdəndir.
2.
Allahın gözlə görünməsinin mümkün olması təşbihə səbəb olmaya bilməz; gözlə
görünmə yalnız o zaman mümkün ola bilər ki, görünən şey gözlərin önündə qərar
tapsın. Buna əsasən, hadis varlıqların xüsusiyyətlərindən olan qarşı-qarşıya
durma, cəhət və məkan hər bir görünmədə lazımdır. Əgər Allah barəsində belə bir
görünməyə inansaq, təşbih məsələsi ilə mütləq qarşılaşacağıq.
3.
Görünmək cövhərlə ərəz arasında müştərəkdir və müştərək görünmə üçün vahid bir
səbəb lazımdır. Bu vahid səbəb ya vücuddur, ya hüdus. Hüdus müştərək səbəb ola
bilməz, çünki, hüdus yoxluğa aid bir işdir. Buna görə də müştərək səbəb ola
biləcək şey yalnız vücuddur. Digər tərəfdən də vücud vaciblə mümkün arasında
olan müştərək bir cəhətdir.
Buradan
belə bir nəticə almaq olar ki, görünmək də vaciblə mümkün arasında müştərəkdir.
Deməli, mümkünül-vücudun görünməsi mümkün olduğu kimi, vacibül-vücudun da
görünməsi mümkündür.
İkinci
dəlilin iradı:
Bu
dəlillə əlaqədar belə bir sual yaranır ki, görünmək üçün vücud tam səbəbdir,
yoxsa naqis səbəb? Əgər «tam səbəbdir» deyilərsə, onda məhəbbət, qəzəb, atifə,
nəvaziş, qorxu (bir sözlə bütün vicdani işlər) kimi gözə görünməz şeylərin
hamısında bu qayda doğru olmalıdır. Halbuki, belə deyildir. Əgər «naqis
səbəbdir» deyilərsə, (əlbəttə bu düzgündür) onda qəbul etməliyik ki, o şeylərin
görünməsi mümkün olacaqdır ki, gözlərin müqabilində qərar tapıb, görünmək üçün
vücuddan başqa, «maddi olmaq» xüsusiyyətinə də malik olsun.
Nəqli
dəlil:
Əş’ərilər
Allahın gözlə görünməsinin mümkünlüyünü isbat etmək üçün bə’zi Qur’an ayələrinə
də istinad etmişlər. Onların ən mühümü «Qiyamət» surəsinin 22-25-ci
ayələridir.
Onlar
bu ayəni Allahın görünməsinin mümkün olmasına dəlil gətirirlər. Halbuki, diqqət
yetirmək lazımdır ki, «nəzər etmək» ifadəsi mövcud əlamətlərə diqqət yetirməklə,
hər bir cümlədə xüsusi mə’naya malikdir. Məsələn, «filankəs gözünü başqasının
əlinə dikibdir» - deyildikdə, onun köməyinə ümid bəsləməsi nəzərdə tutulur. Bu
şərif ayələrdə mövcud olan əlamətlərə diqqət yetirməklə aydın olur ki, «nəzər
etmək» dedikdə, məqsəd ilahi məğfirət və rəhmətə göz dikməkdir.
Mövcud
olan əlamət isə 24-25-ci ayələrdir. Belə ki, Allah-taala buyurur: «Üzlər
qəmgin [nigaran] halda bel sındıran əzabın intizarını çəkər.» Buna əsasən
22-23-cü ayələrin mə’nası belə olur: «Fərəhli üzlər ilahi məğfirət və rəhmətə
ümid (nəzəri) dikmişlər.»
Allahın
gözlə görünməsini ümumiyyətlə inkar edən digər ayələrə nəzər salsaq, bu mə’na
daha da aydınlaşar. O cümlədən «Ən’am» surəsinin 103-cü ayəsində Allah-taala
buyurur:
«Gözlər
Onu (görüb) dərk etməz...»
Şeyx
Əbul Həsən Əş’əri bu nəqli dəlildən əlavə, başqa ayələrə, həmçinin Allahın
görünməsinin mümkünlüyünü göstərən bə’zi rəvayətlərə istinad etmişdir. Onlarla
tanış olmaq üçün müfəssəl kitablara müraciət olunmalıdır.(Əbul Həsən Əş’əri «Əl-lümə’»; Cə’fər Sübhani «Buhusun fil-miləl vən-nihəl», 2-ci cild.)
1.
İlahi sifətlər barədə mö’təzilə ilə əş’ərilərin nəzərləri arasında fərq nədən
ibarətdir?
2.
Əş’ərilərin ilahi sifətlər barədə e’tiqadlı olduqları nəzərləri araşdırın.
3.
Nə üçün onlar mö’minlərin Allahı görə biləcəyinə inanır, kafirlərin isə belə bir
səadətdən məhrum qalacaqlarına e’tiqad bəsləyirlər?
4.
Əş’ərilərin Allahın görünməsinin mümkünlüyü barədə gətirdiyi əqli dəlili
araşdırın.
5.
Onların «Qiyamət» surəsində Allahın görünməsi ilə əlaqədar ayələrə istinad
etmələri düzgündürmü?
ON
BEŞİNCİ DƏRS
1.
Kəsb nəzəriyyəsi nədir?
2
Allahın kəlamı hadisdir, yoxsa qədim?
3.
Əşyaların gözəl və ya qəbahətli olması əqlidir, yoxsa şər’i?
4.
İmkan və bacarıqdan xaric olan işlərə mükəlləf olmaq mümkündürmü?
3.
İnsanın əməlləri ilə əlaqədar Allahın fail olub-olmaması; «Kəsb»
nəzəriyyəsi.
Kəlam
alimlərinin müxtəlif rə’ylər söylədiyi və hal-hazırda da söyləməkdə olduqları və
ətrafında müxtəlif nəzərlər verdiyi digər bir münaqişəli və mühüm məsələ insanın
fe’llərinin yaranması, ixtiyar və cəbr məsələsidir.
Yə’ni,
görəsən insan bütün işlərini öz ixtiyarı ilə yerinə yetirir, yoxsa bu fe’llər
ilahi iradə ilə həyata keçir və insan onda heç bir rol oynamır? Əvvəldə qeyd
etdik ki, əhli-hədis cəbrə inanaraq, insanın işlərinin ilahi qəzanın hökmünə
məhkum olduğuna və öz fe’llərini yaratmaqda heç bir rol oynamadığına inanırlar.
Bu dəstə də tövhid məsələsində Allahın xaliqiyyət sifətini müdafiə etmək və
şirkdən qaçmaq üçün bu nəzəri seçmişlər. Bunun müqabilində isə mö’təzilə və
qədəriyyə əqidəsində olanlar inanırlar ki, insanın işləri onun öz iradəsi ilə
yerinə yetirilir və fe’llərin xaliqi həqiqətdə insanın özüdür. Allah-taala
bəşərin fe’llərinin yaranmasında heç bir rol oynamır. Çünki, insanın fe’lləri
Allaha nisbət verilərsə, bu halda çirkin və yaramaz işlər də Allaha mənsub
ediləcəkdir. Halbuki, Allah-taala yaramaz, çirkin və qəbahətli işlərdən pak və
münəzzəhdir.
Şeyx
Əbul Həsən Əş’əri bir çox məsələlərdə əhli-hədislə mö’təzilə arasında mö’tədil
bir nəzər tə’yin etdiyi kimi, cəbr və ixtiyar məsələsində də orta mövqe tapmağa
çalışmışdır. O, mö’təzilədən əl çəkdikdən sonra əhli-hədisin nəzərini seçərək
demişdir: «Bəşərin fe’lləri Allahın məxluqudur və məxluqat heç bir fe’li xəlq
etməyə qadir deyildir. Allahdan başqa heç bir xəlq edən yoxdur və ona görə də
insanın fe’llərinin hamısı Allahın yaratdığıdır.»
Amma
əhli-hədisin nəzəriyyəsi cəbrilik doğurduğuna görə, habelə insanın fe’llərdə
məcbur olması, peyğəmbərlərin be’səti, eləcə də təklif, savab və cəza ilə uyğun
gəlmədiyinə görə, bu çatışmazlığı aradan qaldırmaq üçün «kəsb» nəzəriyyəsini
seçdi. O deyirdi ki, fe’lləri xəlq etməklə kəsb etmək arasında fərq vardır;
insanın fe’llərinin xəlq olunması Allahın qüdrət və iradəsi ilə baş verir. Amma
o fe’lləri kəsb edən məhz insandır.
Əş’əri
«kəsbi» belə tə’rif edir: İnsanda iki növ hərəkət vardır: İztirari və iktisabi
hərəkət.
İktisabi
hərəkətdə insanın qüdrəti rol oynayır. Buna görə də onu «kəsb» adlandırırıq.
Çünki insanın fe’li onda hadis olan qüdrətin vasitəsilə vücuda gəlir. Başqa
sözlə desək, fe’lin əsli Allahın məxluqudur. Amma bu fe’l insanda hadis olan
qüdrətin vasitəsilə yaranır və fe’l insandan baş verir. Buna görə də fe’lin kəsb
edilməsi insana mənsub edilir.
Bu
nəzəriyyədəki irad bundan ibarətdir ki, əgər insanda hadis olan qüdrət onun
fe’linin gerçəkləşməsində də rol oynayırsa, onda bu iş fe’llərin xəlq
olunmasının Allahdan başqasına mənsub edilməsini tövhidlə uyğun bilməyən
əş’ərilərin və əhli-hədisin əqidəsi ilə təzadlı olur. Həmçinin əgər hadis olan
qüdrətin fe’lin gerçəkləşməsində rolu olmazsa, cəbr barəsində yaranan irad öz
yerində qalacaq və bu halda savab və cəzaya layiq olmağın mə’nası
olmayacaqdır.
4.
İlahi kəlamın həqiqəti:
Allah
kəlamının Onun zatından, yoxsa sifətindən olması barədə olan bəhs, kəlam
alimləri arasında son dərəcə münaqişəli bəhslərdən biridir. Bu bəhs uzun müddət
alimlər arasında ən çox münaqişə və çəkişmə yaradan mövzulardan olmuşdur. Bu
bəhsin nəticələrindən biri Qur’anla əlaqədardır. Onlar deyirlər: Allahın kəlamı
məxluqudur, ya yox?
Bu
bəhslə əlaqədar kəlam alimlərinin qarşıdurması o qədər davam etmişdir ki, iş
əqidələrin təftişi, həbs, çoxlu insanların öldürülməsi, hətta Əhməd ibni Hənbəl
kimi şəxsiyyətin 30 şallaq zərbəsinə məhkum edilməsi ilə nəticələnmişdir. Bu,
tarixdə «möhnəti xəlqi Qur’an» adı ilə məşhurdur. Mö’təzilə ardıcılları
inanırlar ki, Allahın kəlamı Onun sifətlərindəndir. «Allah mütəkəllimdir» -
dedikdə, məqsəd budur ki, Allah kəlamı hərflərdən, kəlmələrdən və cümlələrdən
təşkil olunduğu halda, səslə yanaşı onu müəyyən lövhədə icad edib və nəhayət
Cəbrail o kəlamı Peyğəmbərə çatdırmışdır.
Başqa
sözlə desək, Allahın mütəkəllim olmasının mə’nası kəlamın həqiqətinin Allahın
zatında elm, qüdrət və s.-nin olması kimi deyil, Onun kəlamı icad etməsidir.
Əlbəttə, mümkündür ki, kəlam hər hansı bir cismdə icad olunsun və Peyğəmbər o
səsi eşitsin. Həzrət Musanın Sina dağında Allahla danışması kimi.(Qazi Əbdul Cabbar, Şəhri üsuli xəmsə)
Bu
e’tiqada görə, Qur’an Allahın məxluqu olmalıdır, halbuki, mö’təzilənin əksinə
olaraq, əhli-hədis Allah kəlamını elm, qüdrət və s. kimi zatın sifətlərindən
bildiyinə görə, Qur’anı də qədim hesab edirlər. Hər kəs onun məxluq olmasına
inansa kafir sayırdılar. Bu məqamda Əş’əri bu iki nəzər arasında əhli-hədisin
nəzərini əsas götürərək, Allah kəlamını zati sifətlərdən hesab edir və Qur’anın
qədim olmasına inanırdı. Amma ilahi kəlam üçün iki səth və dərəcə olduğunu
deyirdi.
1.
Kəlami nəfsi;
2.
Kəlami ləfzi.
Əş’əri
sonra belə izah edir ki, Allahın zatı sifətlərindən və qədim kəlamdan olan
dərəcə Allahın nəfsi kəlamıdır. Amma bu kəlam insanların kəlamı kimi hərflərdən,
kəlmələrdən, səslərdən ibarət deyildir. Kəlamın həqiqəti elə nəfsi kəlamdan
ibarətdir. Lakin ləfzi kəlam nəfsi kəlama dəlalət edir. «Kəlamın» ləfzi kəlama
aid edilməsi məcazi mə’na daşıyır.
Buna
əsasən, nəfsi kəlam qədim olduğu halda kəlmə, səs, hərflərdən uzaqdır.
Ləfzi
kəlam, yə’ni hərflər, kəlmələr və s. isə hadisdir. Buna görə də Qur’anın
həqiqəti nəfsi kəlamın qədim olması e’tibarı ilə qədimdir. Lakin onun kəlmə və
ləfzləri hadisdir, vəhy mələyi ilə Peyğəmbərə (s) nazil edilmişdir.
Qeyd:
Bu
üç nəzəriyyənin müqabilində digər bir e’tiqad da vardır. Bu e’tiqada görə,
ümumiyyətlə Allahın kəlamı və sözü insan kəlamı kimi kəlmələrdən, hərflərdən
təşkil olunmayıb. Bu nəzəriyyədə deyilir ki, bütün yaradılış dünyası Allahın
kəlamıdır və Allah-taala bu yolla Özünün kamal, camal və cəlal
xüsusiyyətlərindən xəbər verir. Bu fikri təsdiq etmək üçün Allahın məxluqatı
«kəlmə» adlandırdığı bə’zi Qur’an ayələrinə istinad olunur. O cümlədən,
«Ali-imran» surəsinin 45, «Nisa» surəsinin 71, «Kəhf» surəsinin 109, «Loğman»
surəsinin 27-ci ayələrini misal göstərmək olar.
5.
Bacarıqdan və qüdrətdən artıq işlərə əmr etmək;
Əş’ərilər
bəşəri fe’llərin əsil failinin insan deyil, Allah olduğunu hesab etdiklərinə
görə, inanırlar ki, Allah insanı onun qüdrət və bacarığından artıq olan işlərə
mükəlləf edə bilər. Çünki əgər fe’llərin faili Allahdırsa, həqiqətdə Allah-taala
Öz qüdrətinə istinad edərək insanı mükəlləf edir.
Buna
əsasən, əş’ərilərin nəzərində insanı bacarığından artıq işlərə əmr etmək qəbahət
deyildir.
Halbuki,
mö’təzilə və insanın ixtiyarına e’tiqad bəsləyən sair məzhəblər bu nəzəriyyəni
qəbul etmir və inanırlar ki, qüdrət və bacarıqdan artıq işlərə əmr etmək
qəbahətdir və Allah da qəbahətli iş görməz.
Bundan
əlavə, əş’ərilər bə’zi Qur’an ayələrinə də istinad edirlər:
«Allah-taala
heç kəsi qüvvəsi çatmayan işi görməyə vadar etməz.»(Bəqərə-286.)
6.
Əqli gözəllik və çirkinliyin inkar edilməsi; (İnsan ağlının yaxşı ilə pisi
ayırd etməyə qadir olması)
Əş’ərilər
əhli-hədisə tabe olaraq, əqlin əşyaların gözəllik (hüsn) və ya çirkinliklərini
(qübh) dərk etməyə qadir olmasını inkar edirlər. Onların əqidəsinə görə,
insan ağlının yaxşı ilə pisi ayırd etməyə qadir olmasını deyənlər,
həqiqətdə Allahın iradəsini məhdudlaşdırmış olurlar. Çünki bu halda
Allah-taala öz iradəsi ilə deyil, insan ağlının hökmünə əsasən əməl etməlidir.
Əş’ərilər inanırlar ki, yaxşılıqla pislik əşyaların zati xüsusiyyəti deyildir və
Allah hər nəyi yaxşı sayıbsa, yaxşı və hər şeyi pis bilibsə, pisdir.
Əbul
Həsən Əş’əri «Əl-lümə’» kitabında belə deyir: «Əgər bir şəxs «Allahın axirətdə
uşaqları əzaba düçar etməsi layiqdirmi?» - deyə soruşsa, cavabında deyilər:
«Bəli, əgər O, bu işi etsə də adildir və həmçinin Onun üçün mö’minə əzab verməsi
və kafiri behiştə aparması qəbahət deyildir. Amma O, bu işləri etmir, çünki Özü
buyurmuşdur ki, kafirləri cəzalandıracaq. Əgər bundan başqa bir iş görərsə
(və’dəsi) yalan olar və yalan da Allah barəsində caiz deyildir.
İnsan
ağlının yaxşı ilə pisi ayırd etməyə qadir olması məsələsi kəlami kitablarda
müfəssəl şəkildə araşdırılmışdır. Burada yalnız çaşqınlıq yaradan bir suala və
insan ağlının yaxşı ilə pisi ayırd etməyə qadir olmasına dair bir dəlilə
işarə edirik:
Əş’ərilərə
verilən və çaşqınlıq yaradan sual bundan ibarətdir ki, onlar «Allahın yalan
deməsi caiz deyildir» - dedikdə, nəyi nəzərdə tuturlar və bu mühakimədə
sənədləri nədir? Əgər Allahın buyurduğu «İnnəllahə la yuxliful miad» kəlamına
istinad edirlərsə, cavabında deyiləcəkdir ki, həmin xəbərin yalan deyil, doğru
olması haradan mə’lumdur? Əgər insan ağlının yaxşı ilə pisi ayırd etməyə
qadir olmasını qəbul etməsələr, onda heç Allah kəlamının həqiqət və
doğruluğu da onlar üçün höccət sayıla bilməz.
İnsan
ağlının yaxşı ilə pisi ayırd etməyə qadir olmasına inananlar öz müddəalarına
bu ardıcıllıqla dəlil gətirirlər ki, əgər əşyaların hüsn və qübhü əql ilə dərk
olunmasa, şəriətlə də sübuta yetməz. Çünki, əgər əql əşyaların hüsn və qübhünü
dərk etməkdə acizdirsə, şəriətin hər hansı bir işi əmr və ya nəhy etdiyi haradan
mə’lum olar, yaxud həqiqətin gözəl, yalanın qəbahət olması necə ayırd
edilər?
1.
İnsanın fe’lləri barəsində mö’təzilə və əhli hədisin nəzəri necədir?
2.
Kəsb nəzəriyyəsini izah edin.
3.
Nəfsi kəlam və ləfzi kəlam ifadələrindən məqsəd nədir?
4.
Əş’ərilərin nəzərinə görə, Qur’an hadisdir, yoxsa qədim?
5.
Əş’ərilərin insanın bacarığından artıq işlərə əmr edilməsi barədə dəlilini izah
edin.
6.
Nə üçün əş’ərilər insan ağlının yaxşı ilə pisi ayırd etməyə qadir
olmasına inanmırlar?
ON
ALTINCI DƏRS
1.
Maturidi məzhəbinin banisi kimdir?
2.
Maturidi məzhəbi necə meydana gəlmişdir?
3.
Bu məzhəbin əqidəvi əsasları nədən ibarətdir?
MATURİDİ FİRQƏSİNİN
BANİSİ
Maturidi
məzhəbinin banisi Əbu Mənsur Məhəmməd ibni Məhəmməd ibni Mahmud Maturidi
olmuşdur.
O,
ehtimal üzrə 238-ci Hicri ilində Səmərqənd şəhəri yaxınlığında yerləşən Maturidi
kəndində doğulmuş və 333-cü Hicri ilində vəfat etmişdir. Tarixdə qeyd olunur ki,
o, Peyğəmbərin böyük səhabəsi və Mədinəyə hicrət etdiyi zaman o həzrəti evinə
qonaq aparan Əbu Əyyub Ənsarinin nəvələrindən imiş. Əbu Mənsur Maturidi kəlam və
fiqh baxımından Əbu Hənifənin ardıcılı sayılırdı. Ustadlar silsiləsində üç
vasitə ilə Əbu Hənifəyə çatmaqdan əlavə, onun elmi sə’ylərinin hamısı təqribən
Əbu Hənifənin kəlami əsaslarının təhlil və bəyanına sərf olunmuşdur. Halbuki,
Maturidinin əsaslı təhlili və kəlami üslubu Əbu Hənifənin üslubundan tamamilə
fərqələnən müstəqil bir məktəb idi və onun öz adı ilə məşhurlaşmışdı.
Maturidi
Əş’ərinin müasiri idi və onun kimi, mö’təzilənin əqlə meylləri ilə əhli-hədisin
zahiri əsas götürmək təfəkkürü arasında mö’tədil bir mövqe seçmək qərarına
gəlmişdi. Amma Maturidi və Əş’əri təfəkkürlərinin müqayisəsindən belə nəticə
alınır ki, Maturidi əndişəsi mö’təzilə ilə, Əş’ərinin seçdiyi yol isə
əhli-hədislə daha uyğun gəlir.
Maturidi
261‒389-cu hicri illərində bütün İran ölkəsinə hakim olan Samaniyan hökumətinin
dövründə yaşamışdır. Samaniyan hökuməti elm və maarifin qorunub yayılmasında çox
fəaliyyət göstərirdi. Buna görə də onların hakimiyyətdə olduğu illər Maturidi
kimilərin inkişaf edib çiçəklənməsinə münasib bir şərait yaradırdı. Belə bir
şəraitdə Maturidi o dövrdə dörd böyük məşhur ustadın ‒ Əbu Bəkr Əhməd ibni İshaq
Cuzcani, Əbu Nəsir Əhməd ibni Abbas ibni Fəqih Səmərqəndi, Nəsir ibni Yəhya
Bəlxi və Məhəmməd ibni Müqatil Razinin hüzurunda öz təhsilini təkmilləşdirdi.
Əbu Bəkr Cuzcani, Əbu Nəsir Fəqih və Məhəmməd ibni Müqatil, Əbu Süleyman
Cuzcaninin şagirdlərindən idi və o da Əbu Hənifənin məşhur və iste’dadlı
tələbəsi olan Əbu Yusifdən dərs almışdı. Buna əsasən Əbu Mənsur Maturidi öz
ustadları vasitəsilə kəlam və fiqh nəzəriyyələrini Əbu Hənifədən əxz etmişdir.
Onun özü də məşhur «Məaxizuş-şəriə» və «Əl-cədəlu fi üsulil fiqh» kitablarında
Əbu Hənifənin fiqhi nəzərlərini təhlil və bəyan etmişdir.
MATURİDİNİN ELMİ
ƏSƏRLƏRİ
Əbu
Mənsur Maturidi təfsir, kəlam, üsuli-fiqh, əxlaq sahələrində çoxlu kitab
yazmışdır ki, onlardan bə’zilərinin adlarını aşağıda qeyd edirik:
1.
«Tə’vilatul-Qur’an», yaxud «Tə’vilatu Əhlis-sünnə»; Bu kitab Qur’anın Hənəfiyyə,
fiqhi və e’tiqadi əsasında təfsiridir.
2.
«Tövhid»; Bu kitab Maturidi məzhəbinin ən mühüm e’tiqadi mənbələrindən sayılır.
Əbu Mənsur öz e’tiqadi nəzərlərini bu kitabda şərh etmişdir.
3.«Əl-üsul»;
4.
«Məaxizuş-şəriə»;
5.
«Əl-cədəlu fi üsulil-fiqh»;
6.
«Məqalat»;
7.
«Bəyanu vəhmil-mö’təzilə»;
8.
«Rəddul ədilləti lil-Kə’bi»;
9.
«Rəddu təhzibil cədəli lil-Kə’bi»;
10.
«Rəddu və’idil-fussaq lil-Kə’bi»;
11.
«Rəddul üsulil xəmsəti li-Əbi Məhəmməd Bahili»;
12.
«Rəddu kitabil-imaməti»;
13.
«Rəddun ələl Qəramitə»;
14.
«Pəndnamə dər əxlaq və moizə».
Hənəfi
məzhəbinin məşhur alimlərindən bir qrupu Əbu Mənsur Maturididən bəhrələnmişlər.
Onlar aşağıdakılardır:
1.
Əbul Qasim İshaq ibni Məhəmməd ibni İsmail; [H.Q.240] (Həkim Səmərqəndi adı ilə
məşhurdur.)
2.
İmam Əbul Leys Buxari;
3.
İmam Əbu Məhəmməd Əbdülkərim ibni Musa Bəzudi; [H.Q.390]. O, «Üsuliddin»
kitabının müəllifi Məhəmməd ibni Hüseyn Əbdülkərimin babasıdır. Bu kitab
Maturidi məzhəbinin əsas kitablarındandır.
MATURİDİ MƏZHƏBİNİN
TANINMIŞ ŞƏXSİYYƏTLƏRİ
Əbu
Mənsur Maturidinin ölümündən sonra bu məzhəbin yayılıb bəyan edilməsi üçün
müxtəlif dövrlərdə məşhur alimlər sə’y göstərmişlər. Onların ən mühümləri
aşağıdakılardır:
1.
Qazi Əbul Yüsr Məhəmməd ibni Hüseyn Əbdülkərim Bəzudi [H.Q.421‒478]. O,
«Üsuliddin» kitabının müəllifidir.
2.
Əbu Muin Nəsəfi [H.Q.502]. O, «Təbsirətül ədillə» kitabının müəllifidir. Bu
kitab Əbu Mənsurun «Tövhid» kitabından sonra Maturidilərin kəlami mənbələrinin
ən mühümü sayılır.
3.
Şeyx Nəcmuddin Əbu Həfs Ömər ibni Məhəmməd [H.Q.537]. O, «Əqaidi Nəsəfi»
kitabının müəllifidir. Bu kitab Nəsəfinin «Təbsirətül-ədillə» kitabının
xülasəsidir və hazırkı dövrə qədər Maturidi məzhəbinin e’tiqadlar bəhsində olan
ən mühüm dərs kitabı sayılır.
4.
Şeyx Məs’ud ibni Ömər Təftazani; O, tanınmış İslam alimlərindən biridir; ərəb
dili və kəlam barəsində çoxlu kitablar yazmışdır. «Şərhi əqaidi Nəsəfi» onun ən
məşhur əsəridir.
5.
Şeyx Kəmaluddin Məhəmməd ibni Hümamuddin; (ibni Hümam adı ilə məşhurdur)
[H.Q.861]. O, kəlam elmində «Əl-musayərətu fil-əqaidil-munciyəti fil-axirət»
kitabını yazmışdır.
6.
Əllamə Kamaluddin Əhməd Bəyazi Hənəfi. O, 11-ci hicri əsrinin alimlərindən olub,
Maturidinin mühüm mənbələrindən sayılan «İşaratul-məram min ibadatil-imam»
kitabını yazmışdır.
MATURİDİNİN ƏQİDƏVİ
ƏSASLARI
Maturidi
«Tövhid» kitabında əvvəlcə əqidə və imanda təqlid etməyin düzgün olmadığına
toxunur, daha sonra öz əqidə üsullarını haqq bilib sələflərə tabe olduğunu,
digərlərinin əqidələrinin isə batil olduğunu deyən firqələri tənqid atəşinə
tutur. O, inanırdı ki, hər hansı bir firqə ardıcıllarının çox olması həmin
firqənin haqq olmasına dəlil ola bilməz; əqidə üsulları əqli bürhanlar əsasında
araşdırılıb təsdiq olunmalıdır, əks təqdirdə, onun heç bir elmi dəyəri
olmayacaqdır. O, həmçinin dini anlayışları əldə etməkdə əqli kafi bilən şəxsləri
tənqid edir, mə’rifətin əldə olunmasının mümkünlüyünü aşkar şəkildə bəyan
etməklə yanaşı, mə’rifət vasitələrini hiss, xəbər və əqldə görürdü.
1.
Hiss;
İnsanın
mə’rifət əldə etməsi üçün ilk vasitə hissdir. Maturidi, hissi mə’rifət
vasitələri içərisində ən ümumi və ibtidai vasitə hesab edərək deyir ki, hətta
heyvanlar da öz hiss və duyğu orqanları ilə onlar üçün faydalı və ya zərərli
olan şeyləri dərk edə bilirlər. Maturidi «hissi mə’rifəti» açıq-aşkar bir şey
hesab edir və inanır ki, onu inkar edənlər üçün dəlil gətirməyə ehtiyac yoxdur.
Sonra belə təklif irəli sürür ki, belə şəxslərə qarşı əməli tədbirlər görmək,
zərbə vurmaqla öz fikirlərindən əl çəkməyə vadar etmək lazımdır. Çünki, vurulan
zərbələrdən yaranan ağrıya dözmək qeyri-mümkündür.(O, bu təklifi insanda hiss üzvlərinin mövcud olması və onunla bir çox şeylərin hiss edilməsinin mümkünlüyünü sübut etmək üçün irəli sürürdü.)
2.
Xəbər;
Maturidi
xəbərləri mə’rifət üçün digər bir vasitə hesab edərək deyir: Xəbərlər nəsəb
elmi, keçmiş hadisələr, uzaq diyarlarda olan şəhərlər və məntəqələr, faydalı və
zərərli şeylər, qida maddələri, dərmanlar və sair şeylər barəsində mə’rifət kəsb
etmək üçün bir vasitədir. Xəbər iki növdür:
1.
Tarixi, ya mütəvatir xəbərlər;
2.
Öz risalətlərinin doğru olmasına dair aydın nişanələr göstərən Peyğəmbərlərin
xəbərləri.
Maturidi
sonra deyir: Bu iki növ xəbərin hər biri mə’rifət üçün bir vasitədir. Amma
peyğəmbərlərdən gəlib çatan xəbərlərə çox diqqət yetirmək lazımdır. Çünki bu
xəbərlərin bizə gəlib çatmasında vasitə olan ravilər mə’sum deyildirlər və
onların xətaya yol vermələri mümkündür.
Maturidi
xəbərin höccət olmasını inkar edənlər barəsində də əməli tədbirlər görülməsini
təklif edib deyirdi ki, bu kimi şəxsləri fiziki cəhətdən əzaba mə’ruz qoymaq və
döymək lazımdır. Onlar ağrıdan şikayət etdikləri zaman onlara deyilməlidir:
«Sizin şikayətiniz də bir növ xəbərdir və sizin iqrarınız vasitəsilə bu xəbərdən
yəqin doğuran elm hasil olmur».
3.
Əql.
Maturidinin
nəzərinə görə, əql mə’rifətin ən mühüm mənbəyidir. Çünki hiss və xəbər əqlin
köməyi olmadan həqiqi elmə yol tapa bilməz. Təbiətin fövqündə dayanan şeylərin
həqiqəti və əxlaqi prinsiplər barədə elm və agahlıq əldə etmək yalnız əql
vasitəsilə mümkün ola bilər. İnsanla heyvan arasındakı ən böyük fərq məhz
Allahın insana bəxş etdiyi əql qüvvəsidir. Əql qüvvəsi həqiqətin kəşf
olunmasında ən mühüm vasitə olduğundan, Qur’ani-kərim insanı daim təfəkkürə və
ağıl qüvvəsini işlətməyə də’vət edir.
Maturidinin
nəzərində əql mə’rifət kəsb etməkdə ən mühüm mövqe və məqama malikdir. Bununla
belə, o inanırdı ki, əql bütün işlər, o cümlədən insanın ehtiyac duyduğu
məsələlər barəsində kamil bir anlayış əldə edə bilməz, əql də hiss orqanları
kimi müəyyən məhdudiyyətlərə malikdir. O cümlədən, əql həm xarici, həm də daxili
amillərin, məsələn meyl, məqsəd, adət və mühitin tə’sirinə qapılır və nəhayət
fərqli nəticələr alınır. Alimlər arsında bir-birinə zidd və fərqli olan əqidə və
rə’ylərin mövcudluğu da bu müddəamızın şahididir.
Buna
əsasən Maturidi bildirir ki, əql düzgün nəticəyə çatmaqda və həqiqətin kəşf
olunmasında mötəbər bir yol göstərənə ehtiyaclıdır və bu yol göstərən də məhz
vəhydir. O, həmçinin inanırdı ki, peyğəmbərlərin hidayətinə olan ehtiyacı və
vəhyin təlqin olunma vasitəsini inkar edən şəxslər, eləcə də əqli, dini mə’rifət
və anlayışlar əldə etməkdə kafi sananlar, həqiqətdə əql qüvvəsinin üzərinə çox
çətin bir vəzifə qoyur və sonda bu işin düzgün nəticə verməyəcəyi
qaçılmazdır.
1.
Əbu Mənsur Maturidinin tərcümeyi-halını qısa şəkildə bəyan edin.
2.
Maturidinin mühüm kitablarından bə’zilərini sadalayın.
3.
Maturidi necə bir məzhəb yaratmaq fikrində idi?
4.
Maturidinin mə’rifət vasitələri barədə olan nəzərlərini qısa şəkildə izah edin. |